ورود به سامانه مجازی
دانشجویان حضوری
(کارشناسی/ارشد/دکترا)
  ورود به سامانه مجازی
دانشجویان مجازی
(ارشد/دکترا)

دسته يك: عمومی

1- برای ایجاد و ارسال لینک کلاس مجازی چه اقداماتی باید انجام دهم؟(مخصوص استاد)

نیازی به درخواست نمی باشد. در پرتال پویا ، لیست دانشجویان را بیاورید. نام دروسی که در ترم جاری ارائه می کنید نشان داده می شود. همان طورکه در شکل زیر مشخص است، برای هر درس دولینک به نام های وبینار که همان Adobe Connect است و دیدار که BigBlueButton است نشان داده شده است. سرویس اصلی برگزاری کلاس های آنلاین در دانشگاه فردوسی مشهد وبینار یا همان Adobe Connect می باشد. در عین حال ممکن است به دلایلی نتوانید روی این سرویس کلاس برگزار کنید. دراین حالت امکان برگزاری در سامانه ی دیدار که با نرم افزار BigBlueButton راه اندازی شده است مهیا شده است.
pooya prof
سیستم پیش فرض برگزاری کلاس های آنلاین برای همۀ افراد، روی وبینار(Adobe Connect) تنظیم شده است. جهت تغییر این گزینه و همچنین تکمیل اطلاعات بیش تر در خصوص کلاس‌های مجازی، لازم است گزینه ثبت/ ویرایش از ستون «نحوه ی ارائۀ دروس مجازی» را کلیک بفرمایید و فرم نشان داده شده را تکمیل و ویرایش کنید. اطلاعات فرم را دانشجویان، مسئولین آموزش،کارشناسان آموزش و مدیران گروه ها روئت می کنند. لذا حتما اطلاعات این فرم را دقیق ویرایش نمایید. .

2-در چه حالتی توصیه می کنید از سامانه ی دیدار(BBB) استفاده کنیم؟(مخصوص استاد)

سامانه ی دیدار، در دیتاسنترهای خارج از مرکز فاوا سرویس دهی می شود. لذا اگر در دانشگاه مستقر هستید باید اینترنت داشته باشید. و صرفا اتصال به شبکه ی داخلی دانشگاه جوابگو نیست. با توجه به این که این سرویس جدیدا اضافه شده است لذا استفاده از آن توسط مخابرات یا سایر تامین کنندگان اینترنت رایگان نیست. اما در حال رایزنی هستیم . احتمال آن وجود دارد که تا پایان ترم این مساله حل نگردد. لذا دانشجویان داخل کشور از مزایای رایگان بودن آن بهرهمند نخواهند شد. البته سرویس های وبینار هم فقط روی برخی از سرویس دهندگان اینترنت رایگان است که امیدوارم در ترم مهرماه هم این روال ادامه پیدا کند. و همین تعداد هم انصراف ندهند.
ضبط آنلاین جلسات در سامانه ی دیدار قابل انجام است و لینک آنلاین جلسه جهت بازپخش جلسه وجود خواهد داشت. اما تولید نسخه ی آفلاین جلسات با تاخير بيش تري انجام مي شود و فعلا در مرحله ي نسخۀ آزمايشي قراردارد.
توصیۀ ی مااین است که اگر دانشجوی خارجی دارید و یا نصب نرم افزار Adobe Connect برروی سیستم شما با اشکال همراه است و مشکل آن هم قابل رفع نیست. از سامانه دیدار استفاده کنید. در مواقعی که سیستم اصلی وبینارها و حتی vroom دارای اختلال و ناپایداری است نیز می توانید به صورت موقت و با اطلاع رسانی به دانشجو از این سرویس استفاده کنید. اما نسبت به رعایت سرویس پیش فرض متعهد باشید. چون سرویس دیدار برای تعداد کلاس کم تری مهیا شده است و در صورتی که به سقف پیش بینی شده برسد، از ورود کاربران بیش تر به سامانه جلوگیری می شود.

من درخواست لینک برای کلاس مجازی داده ام اما هنوز لینکی برای من ارسال نشده است؟(مخصوص استاد)

پاسخ سوال شماره یک را بخوانید.

برخي كلاس هاي من لينك وبينار يا ديدار ندارند؟

اگر كلاس شما مواردي نظير معرفي به استاد، كارورزي، كارآموزي، سمينار، رساله، پايان نامه و موارد مشابه اين باشد لينك وبينار ايجاد نمي شود و بايد در vroom خود كلاس را برگزار كنيد. هم چنين اگر دروس شما مربوط به دوره هاي مجازي است به روال قبل لينك آن در سامانه ي fum-elearning.um.ac.ir فعال مي گردد

آیا می توانم در vroom خودم کلاس ها را برگزار کنم؟(مخصوص استاد)

توصيه نمي كنيم. چون برخي از قابليت ها مثل توليد نسخه ي آفلاين جلسات ضبط شده را نخواهيد داشت. در قسمت مشاهده ي جلسات درس در پرتال پويا، ليست جلسات vroom نشان داده نمي شود. و خود شما بايد لينك جلسات را به شكلي به اطلاع دانشجو برسانيد. ضمنا مجبور خواهيد شد ورود به عنوان مهمان را براي دانشجو فعال كنيد و امكان ورود افراد متفرقه وجود خواهد داشت و از نظر امنيتي اصلا توصيه نمي شود.

آيا مي توانم در ساعتي غير از ساعت مصوب كلاس خود را برگزار كنم؟(مخصوص استاد)

آخرين ضوابط آموزشي در اين خصوص را از مدير گروه يا معاونت آموزشي دانشكده سوال نماييد. اما از نظر فني، مشكلي وجود ندارد به شرط آن كه دو مورد زير را رعايت نماييد.
  • كلاس را در ساعت غير پيك برگزار نماييد. زمان هاي پيك، روزهاي شنبه تا چهارشنبه ساعت 8-10، ساعت 10-12، ساعت 14-16
  • زمان سرويس دهي سامانۀ آنلاين از ساعت 6 صبح تا 22 روزهاي شنبه تا پنج شنبه مي باشد. در خارج از ساعات و روزهاي فوق احتمال قطعي و اختلال در سرويس دهي وجود دارد و پشتيباني صورت نمي گيرد.

آیا به دلخواه می توان هر زمان خواستم از وبینار(Adobe Connect) و دیدار(BigBlueButton) استفاده کنم؟(مخصوص استاد)

خير، به پاسخ سوال 2 از همين بخش مراجعه كنيد.

امکان حضور و غیاب جلسات مجازی در پرتال فعال شده است. چگونه می توانم از این امکان استفاده کنم؟(مخصوص استاد)

در همان قسمتي كه حضور و غياب جلسات حضوري را ثبت مي كرديد، اين امكان اضافه شده است. (فرايند در حال تكميل شدن است لذا پس از تكميل توضيحات بيشتر درج خواهد شد.)

«نحوه ی ارائه ی دروس مجازی» در پرتال پویا به چه معنا است؟ آیا پرکردن اطلاعات این فرم ضروری است؟(مخصوص استاد)

بله. قطعا. شما در اين فرم چند گزينه را مشخص مي كنيد. اين كه وبينار پيش فرض شما جهت برگزاري كلاس آنلاين كدام سرويس است. توضيحات مفصل در اين خصوص در پاسخ به سوال 2 آمده است. دوم اين كه لينك كلاس آفلاين خود را مشخص مي كنيد. كلاسي كه در سامانه ي vu يا vu2(نسخۀ جديد) جهت محتواي آفلاين ايجاد كرده ايد. اين اطلاعات توسط دانشجويان كلاس، مديريان گروه ها و مسوولين آموزش دانشكده ها و دفتر نظارت و ارزيابي روئت مي شود.

باتوجه به اين كه جلسات ضبط شده آفلاين مي شوند آيا نياز است من يا دانشجويانم كلاس هاي را با نرم افزارهاي screen recorder ضبط كنيم.؟(مخصوص استاد)

تمام سعي ما اين است كه با كيفيت و سرعت، جلسات آفلاين شوند اما هيچ تضمين 100% وجود ندارد. همان طور كه در ترم قبل هم شاهد بوديد مواردي بود كه حتي جلسه ي آنلاين نيز به درستي ضبط نشده بود و جلسات در حالت connecting مي ماند. در اين حالت به طور قطع جلسه را از دست داده بوديم و امكان بازيابي وجود نداشت. اگر جلسه اي براي شما خيلي مهم است لازم است از طرف شما يا دانشجويان، آن جلسه حتما آفلاين شود تا اگر به دليل شرايط غيرقابل پيش بيني، جلسه از دست رفت نسخۀ اي نزد خودتان و دانشجويان وجود داشته باشد. اگر دانشجوخودش جلسه را ضبط كند ديگر نيازي نيست منتظر آفلاين جلسات بماند و هزينۀ دانلود جلسه از اينترنت را نيز پرداخت كند. بنابراين توصيۀ ما اين است كه همزمان كلاس ها توسط افراد شركت كننده در كلاس ضبط شود.


دسته دو:   Adobe Connect

 

برای برگزاری کلاس آنلاین با استفاده از Adobe Connect چه نکاتی را باید رعایت کنم؟ من برای اولین بار از این سرویس استفاده می کنم.

برای شروع، قبل از ورود به سیستم از موارد زیر اطمینان حاصل کنید.
  • توصیه می شود از یک لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی (مجهز به هدست يا بلندگو و میکروفون ، وب کم) استفاده نمایید. هرچند که استفاده از موبایل و تبلت نیز امکان پذیر است. اما در این حالت برخي از قابلیت های تدریس آنلاین را از دست خواهید داد.
  • به شدت توصیه می شود تا استادان و مدیران کلاس ها، از سیستم عامل ویندوز و اپلیکیشن Adobe connect این سیستم عامل برای ورود به کلاس ها استفاده نمایند تا از تمام قابلیت های کلاس بتوانند بهره مند شوند.
  • از پایدار و مناسب بودن سرعت اینترنت خود مطمئن شوید. به عنوان مثال هنگامی که از گوشی تلفن همراه خود به عنوان نقطۀ اتصال به اینترنت استفاده می کنید، هنگام دریافت تماس تلفنی، اینترنت شما قطع خواهد شد. بنابراین تلاش کنید از یک اینترنت با ثبات بالا مانند ADSL و … استفاده نمایید. حد اقل سرعت دانلود اینترنت مورد استفاده شما 512 كيلو بيت باشد.
  • در صورت ضعیف بودن سرعت اینترنت، هنگام حضور در کلاس آنلاین، اتصال سایر ابزارهای الکترونیکی از اینترنت را قطع نمایید.
  • رایانه مورد استفاده شما مجهز به هدست یا بلندگو و میکروفن باشد.
  • تنظیمات مربوط به ضبط و پخش صدا، در ویندوز رایانه مورد استفاده شما بدرستی انجام شده باشد.
  • آخرین نسخه نرم افزار(اپليكيشن) Adobe Connect روی رایانه مورد استفاده شما نصب شده باشد.
  • آخرین نســخه نرم افزارهای مرورگر اینترنتی همچــون Firefox Mozilla ، Chrome Google روی رایانه مورد استفاده شما نصب شده باشد. مرورگر Firefox ضروري است.
  • نرم افزارهای Word و PowerPoint از مجموعه نرم افزارهای Office Microsoft و نرم افزار Adobe Acrobat Reader ( برای باز کردن فایلهایPDF ) روی رایانه مورد اســتفاده شــما نصب شــده باشد.
  • پورت های 80 ، 443 و 1935 توسط نرم افزار آنتی ویروس یا از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما بسته نشده باشد.
  • vpn غيرفعال باشد.

آیا نسخه ی جدید نسبت به نسخۀ قبلی تغییراتی کرده است؟

بله در نسخه ي جديد حتما بايد اپليكشن (نرم افزار) Adobe Connect را روي سيستم خود نصب كنيد. افرادي كه با موبايل كار مي كنند هميشه اين كار را انجام مي دهند. در نسخۀ جديد، استفاده از نسخه ي دسكتاپ اپليكيشن نيز اجباري شده است. در واقع در نسخه ي قبل مي توانستيد از مرورگر براي مديريت كلاس هم استفاده كنيد، مي دانيد كه وابستگي اين سيستم به فلش بسيار زياد است. بسياري از مرورگرها، پشتيباني از فلش را تا پايان 2020 اعلام كرده اند. شركت Adobe براي حل اين مشكل، يك نرم افزار يا اپليكيشن ارائه كرده است و به كاربران خود مخصوصا ارائه كننده ي درس اكيدا پيشنهاد مي كند از طريق اپليكيشن اقدام به ورود و ومديريت كلاس نمايد. به اين ترتيب ديگر سختي هاي كار با فلش و عدم نصب آن و ... نخواهيد داشت.
اگر از طريق پرتال وارد كلاس خود شويد، صفحه اي مشابه زير نمايش داده مي شود واز شما درخصوص استفاده از مروگر يا اپليكيشن سوال مي شود. حتما اپليكيشن را انتخاب كنيد. لازم به ذكر است كه نسخۀ مرورگر آن بر پايۀ html5 است و مبتني بر فلش نيست. اما بسياري از امكاناتي كه قبلا فعال بوده را شامل نمي شود. مثلا screen sharing ندارد. در نمايش فايل هاي pdf با اشكالاتي همراه است و برخي مواقع صداي پخش شده داراي نويز بسيار زيادي است و موارد ديگر. به دانشجويان هم توصيه مي شود حتي الامكان از اپليكيشن Adobe Connect براي ورود به كلاس استفاده كنند. مگر در واقع ناچاري كه مي توانند از نسخه ي مرورگر وارد شوند. اما براي اساتيد قطعا تنها راه مطمئن و بدون اشكال استفاده از اپليكيشن است.

آیا تولید نسخه ی آنلاین و آفلاین جلسات به صورت خودکار انجام می شود؟

به پاسخ سوال 10 مراجعه كنيد.

برای نصب نرم افزار Adobe Connect و اتصال میکروفون و وبکم مشکل دارم

با کارشناس کامپیوتر دانشکده یا واحد خود تماس بگیرید.

به چه شکل می توانم به اطلاع دانشجویان برسانم که کلاس در کدام یک از بسترهای آموزش مجازی تشکیل می گردد؟

در پرتال، ليست دانشجويان، گزینه ثبت/ ویرایش از ستون «نحوه ی ارائۀ دروس مجازی» براي هر درس را کلیک بفرمایید و فرم نشان داده شده را تکمیل و ویرایش کنید. در اين فرم مشخص مي كنيد كه از كدام سامانه استفاده مي كنيد. اطلاعات اين فرم توسط دانشجو قابل مشاهد است. در عين حال ممكن است به صورت موردي در روزهايي به دليل اختلال در يك سامانه، از vroom خود يا سامانه ي ديگري استفاده كنيد. در اين حالت لازم است از قبل با دانشجويان خود در خصوص اطلاع رساني هاي موردي هماهنگ كرده باشيد. در همين صفحه امكان ارسال پيام به دانشجو وجود دارد. كه مي توانيد از اين امكان هم استفاده كنيد و به دانشجو بگوييد هميشه قبل از ورود به كلاس پيام هاي پرتال را چك كند. و يا اگر كلاس، داراي گروه هايي در شبكه هاي اجتماعي است از طريق نماينده ي كلاس پيام را منتقل نماييد.

شناسه و كلمه عبور من در ورود به كلاس چيست؟

شناسه شما مشابه پرتال است و كلمه عبور تنظيم نشده است وبايد براي اولين بار توسط خود شما كلمه عبور تنظيم شود. براي تنظيم كلمه عبور درپرتال، به منوي برنامه ريزي و توسعه منابع /فناوري اطلاعات/ «تغيير رمز عبور وبينار» رفته و كلمه عبور خود راتنظيم نماييد. اگر نمي دانيد كدام وبينار را بايد انتخاب كنيد. مي توانيد هرسه وبينار webinar2-webinar4-webinar5 را انتخاب كنيد روي هر كدام كه شناسه داشتيد كلمه عبور را تغيير مي دهد. اين روش براي تغيير كلمه عبور در هنگام فراموشي رمز عبور هم كاربرد دارد.

کلمه عبور در وبینار را فراموش کرده ام.

براي تنظيم كلمه عبور جديد در پرتال، به منوي برنامه ريزي و توسعه منابع /فناوري اطلاعات/ «تغيير رمز عبور وبينار» رفته و كلمه عبور جديد ثبت نماييد. اگر نمي دانيد كدام وبينار را بايد انتخاب كنيد. مي توانيد هرسه وبينار webinar2-webinar4-webinar5 را انتخاب كنيد روي هر كدام كه شناسه داشتيد كلمه عبور را تغيير مي دهد.

کلمه عبور در وبینار را درست می زنم مطمئن هستم اما اجازۀ ورود نمی دهد

ممكن است شناسه ي شما بلاك شده باشد. بلاك شدن شناسه وقتي اتفاق مي افتد كه بيش از 5 بار كلمه عبور را اشتباه زده باشيد. و يا فرد ديگري(هكر)به جاي شما اين كار را كرده باشيد و باعث بلاك شدن شناسه ي شما شده باشيد. كافيست كلمه عبور خود را به شيوه اي كه در پاسخ به سوال 17 آمده است مجدد تنظيم نماييد.

شناسه ی من بلاک شده است چه کار باید بکنم؟

به پاسخ سوال 18 مراجعه نماييد.

وقتي مي خواهم كلمه عبور را تغييردهم مي گويد روي وبينار، شناسه نداري؟

ابتدا روي لينك ورود به وبينار براي درس كليك كنيد. تا شناسه ي شما ايجاد شود . سپس اقدام به تنظيم يا تغيير كلمه ي عبور خود نماييد. اگر همچنان مشكل برقرار بود در پرتال تيكت بزنيد.

برای ارائه ی درس در Adobe Connect می توانم از موبایل یا تبلت استفاده کنم؟

براي ارائه كننده يعني استاد يا شخص كه مي خواهد ارائه داشته باشد اصلا توصيه نمي شود. اما دانشجويان مي توانند از موبايل يا تبلت استفاده كنند.

برای استفاده از نرم افزار Adobe Connect چه سیستم عاملی توصیه می شود؟

بهترين سيستم عامل ويندوز است.

اگر به دلایلی به جاي استفاده از اپليكيشن مجبور به ورود با استفاده از مرورگر شدم، چه مرورگری پیشنهاد می شود.

هرچند توصيه نمي شود اما در مواقع ناچاري بهتر است از مرورگر فايرفاكس استفاده شود. مرورگر كروم در مواردي صدا را بسيار نويز دار(شبيه جيغ) پخش مي كند.

در قسمت چت ، وقتی فارسی می نویسیم متن نوشتاری بهم ریخته می شود

همانطور که مستحضر هستید حروف فارسی (حرف ی) در ادوب کانکت در بخش چت با اشکالاتی همراه است.برای حل این مشکل هنگام تایپ حرف ی(ی) کلید های Shift+X استفاده نمایید. همچنین می توانید نرم افزار كيبورد فارسي را از بخش نرم افزارها از سايت دانلود نصب نماييد. پس از نصب نرم افزار با انتخاب کیبورد و حروف فارسی جدید به عنوان حروف تایپی ویندوز مشکلی از بابت بهم ریختگی حروف نخواهید داشت.

من صدای ضبط شده خودم را که پخش میکنم خیلی نویز دارد. تنظیمات میکروفن را هم که تغییر میدهم تفاوتی نمی کند. اما در اسکایپ صدا خیلی خوب منتقل می شود.

صداي من اكو دارد. چگونه حل مي شود؟

گاهی هنگام برگزاری کلاس مجازی-آنلاین پیش میاید که صدا اکو شده و صدایی ناخوشایند تولید کرده و مانع برگزاری جلسه ی آنلاین ما میشود.این مشکل به سرور ارتباطی ندارد و میبایست افرادی که دارای میکروفن فعال هستند بلند گو یا اسپیکر سیستم خود را قطع و از هدفون یا هندزفری استفاده کنند.در واقع هنگامی که اسپیکر و میکروفن خود را همزمان فعال میکنید یک لوپ یا چرخه ی صوتی ایجاد کرده که باعث میشود صدای خارج شده از اسپیکر توسط میکروفن دریافت شده و مجددا برای پخش به سرور ارسال شود، این فرآیند بارها تکرار شده و باعث اکو شدن پی در پی صدا میشود.

در کلاس مجازی تنظیمات گفته شده برای موس در فیلم اموزشی عمل شد ولی دانشجویان در صفحه pdf موس را نمی بینند ؟ مشکل چیست؟

در حال تكميل……….

وقتی میخواهم وارد کلاس شوم در وضعیت loading می‌ماند چه باید کرد؟

در حال تكميل…………..

پاورپوینت را share کردم ولی حروف بهم ریخته است برای حل این مشکل چه کاری باید انجام بدم؟

بايد پاورپوينت را به فرمت pdf تبديل كنيد. مخصوصا وقتي پاورپوينت فارسي است.

وقتی از امکان screenshare یا پخش فیلم در سامانه استفاده می کنم کیفیت ارائۀ کاهش می یابد.

بله كلا مواردي مثل screenshare و پخش فيلم در وبينار، پهناي باند زيادي را مي گيرد و هم كلاس خودتان و هم ساير كلاس هايي كه همزمان در حال برگزاري است متاثر از اين وضعيت مي شوند. بهترين كار تهيه ي ارائه ي جلسه با اسلايد به فرمت pdf است. غيرفعال كردن پنجره هاي چت و شركت كنندگان و وب كم، در بهبود وضعيت ارائه كمك بسياري مي كند. چون هر يك از اين پنجره ها در فواصل كوتاه براي همه ي شركت كنندگان در كلاس به روز مي شوند و سي پي يو(cpu) و پهناي باند قابل ملاحظه اي را مصرف مي كنند. البته مستلزم اين است كه ساير كلاس هايي كه همزمان درحال برگزاري است هم اين موارد را رعايت نمايند.

آیا می توانم یکی از دانشجویان کلاس را به عنوان دستيار در کلاس معرفی کنم؟(مخصوص استاد)

بله روي اسم دانشجو كليك راست كنيد و وضعيت را به ارائه كننده(Presenter) تغيير دهيد.

آیا می توانم ورود به عنوان مهمان را فعال کنم؟(مخصوص استاد)

بله. اما اصلا توصيه نمي شود. اگر ناچارا اين كار را كرديد. پس از پايان جلسه ، امكان را به وضعيت قبل تغييردهيد. اگر كاربري ناخواسته وارد كلاس شد به هيچ عنوان امكان ردگيري وي وجود ندارد. و به درخواست پيگيري جهت يافتن دانشجوي خاطي رسيدگي نخواهد شد. ضمن اين كه كلاس هايي كه ورود به عنوان مهمان دارند. شرايط بسيار مناسب براي هكرها هستند تا همزمان تعداد بسيار زيادي كاربر فيك را وارد كلاس نمايند و كل سيستم را غيرفعال نمايند. براي تغيير وضعيت ورود به كلاس ها از منوي Meeting Management /Edit Information/ بخش مربوط به Access مي توانيد وضعيت ورود به كلاس را تغيير دهيد.

چگونه از حضور واقعي دانشجو در طول کلاس مجازی مطمئن شویم؟(مخصوص استاد)

با سوال پرسيدن به صورت رندم از افراد ، طرح كوييزهاي كوتاه در قالب نظرسنجي، وهر روش خلاقانۀ ديگري كه به ذهنتان مي رسد.

ضبط کلاس مجازی و تولید لینک آنلاین(بازپخش) چه زمانی بعد از برگزاری نمایش داده می شود؟

لينك آنلاين را يك روز بعد از برگزاري جلسه مي توانيد در لينك «مشاهدۀ جلسات درس » ملاحظه كنيد. دقت شود ضبط جلسه بايد به صورت دستي در حين برگزاري كلاس، توسط استاد فعال گردد. و در انتهاي كلاس هم ضبط غيرفعال شود. به صورت پيش فرض همه ي لينك ها توسط دانشجو قابل ديدن است و مشابه ترم پيش نخواهد بود. بنابراين اگر استاد جلسه اي را به صورت تستي ضبط كرده است، دقت نمايند حذف شود و يا passcode بگذارند.

چگونه مي توانم ضبط در حال برگزاري را ضبط كنم؟

اگر استاد درس هستيد كافي است برای ضبط فیلم کلاس در نرم افزارAdobe Connect لازم هست از منوی Meeting گزینه ی Record Meeting را کلیک کرده و سپس در کادر جدید ، اسمی برای فایل مورد نظر انتخاب نماییم . بهتر هست این نام با تاریخ یا موضوع کلاس همخوانی داشته باشد تا در آینده بر اساس عناوین فایل ها بتوانیم دسترسی راحتتری به آنها پیدا کنید. در انتها پس از پایان کلاس برای متوقف کردن فیلم برداری از کلاس آنلاین میبایست روی دکمه قرمز رنگی که در بالا و سمت راست تصویر ظاهر شده کلیک کرده و گزینه ی Stop Recording را بزنید. اگر دانشجو هستيد با يكي از نرم افزارهاي screen record مثل SnagIt يا Camtasia مي توانيد جلسه را ضبط كرده و روي كامپيوتر محلي خود به صورت يك فايل mp4 ذخيره نماييد.

آیا کلاس های ضبط شده آفلاین هم می شوند؟ چه زمانی؟

بله . آفلاين جلسات حداكثر يك هفته پس از برگزاري جلسه در «مشاهده ي جلسات درس» قابل دانلود خواهند بود. فرايند آفلاين جلسات از هفته ي دوم سال تحصيلي آغاز مي گردد. لذا جلسات برگزار شده در هفته هاي اول با تاخير بيش تري در دسترس قرار خواهند گرفت.

آیا در کلاس مجازی این امکان وجود دارد که دانشجو هم بتواند ارائه کند؟

بله، كافيست روي نام دانشجو كليك كنيد و وضعيت وي را به ارائه كننده تغيير دهيد.

علامت قفل باز در کنار اسم یک درس نشانه چیست؟

نشانه ي اين است كه ورود مهمان به اين كلاس آزاد است. اكيدا توصيه مي شود از ورود به مهمان استفاده نكنيد و اين امكان را غيرفعال كنيد.

درصورت بيرون افتادن از كلاس چه كاري بايد انجام داد؟

زمانی که تنها شما از کلاس بیرون انداخته شوید، اشکال از شبکه و یا سیستم شما می باشد. اما در صورتی که تعداد زیادی از کاربران از کلاس خارج شوند، احتمالا اشكال از سرور و خطوط ارتباطي ديتاسنتر مرتبط با سرور است. اگر مشكل موقتي باشد مجدد مي توانيد وارد كلاس شويد در غير اينصورت به اطلاع پشتيبان برسانيد.(با ارسال تيكت)

هنگام استفاده از vpn نمي توانم وارد كلاس شوم.

برای استفاده از کلاس های آنلاین، حتما VPN خود را قطع کنید. چرا که این نرم افزار ها مانع از دسترسی شما به سرور خواهد شد.

سرعت اینترنت من خوب است، اما صدا یا تصویر استاد را ندارم. مشكل از كجاست؟

ابتدا مطمئن شوید بلندگوی شما فعال است. در صورت اطمینان یافتن از اینکه اشکال از سمت شما نیست. یکبار از جلسه خارج و مجددا وارد شوید.

چطور در کلاس مجازی خود نظر سنجی آنلاین برگزار کنیم ؟

درحال تكميل...