مقدمه
امروزه فناوری اطلاعات به رکن اساسی سازمانها تبدیل شده است و هیچ سازمانی را مستقل از فناوری نمیدانیم. رشته مدیریت فناوری اطلاعات با هدف بهرهمندی حداکثری سازمانها از حوزه فناوری اطلاعات تشکیل شده است تا به پرورش متخصصان این حوزه بپردازد؛ افرادی که هم فناوری و هم مدیریت را میشناسند. در ادامه به بررسی و معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات میپردازیم.
این رشته نوعی رشته فنی و اجتماعی است؛ بدین معنا که افراد فعال در آن علاوه بر آشنایی کلی با فناوریها باید مهارتهای مدیریتی و نرم داشته باشند تا بتوانند سازمان را به بهترین نحو برای بهرهوری از فناوریها راهنمایی کنند.
تفاوت کلیدی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات با رشتههای مهندسی فناوری اطلاعات، نگاه مدیریتی آن است؛ در سازمانها نیاز به ایجاد پیوند میان فضای سازمان، فضای کسبوکار و فضای فناوری وجود دارد و مدیران فناوری اطلاعات، دقیقا این وظیفه را برعهده دارند.
این مدیران بیش از آنکه به مباحث تخصصی فناوری نیازمند باشند به نگاه کسبوکاری و آشنایی کلی با فناوری نیازمندند و نقطه اتصال این دو رکن کلیدی در سازمانها هستند. در واقع این گرایش موجب میشود افراد به زبان مشترکی میان مدیران سازمانها و فضای فناوری برسند و درک مناسبی از مباحث مدیریتی و مهندسی داشته باشند.
چه افرادی برای تحصیل در مدیریت فناوری اطلاعات مناسب هستند؟
افرادی که به صورت توامان به فضای کسبوکار و فناوری علاقهمند هستند، روندهای روز فناوری را دنبال میکنند، به بخشهای مختلف کسبوکار آنها از نگاه فناوری مینگرند و علاقهمند به آشنایی با پیادهسازی فناوری در این بخشها هستند، مناسب رشته مدیریت فناوری اطلاعات هستند. مواردی مثل استراتژی فناوری اطلاعات، رهبری دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، منابع انسانی دیجیتال و … ذیل این رشته مطرح میشوند و افراد باید با لنز فناوری به حوزههای مختلف مدیریت نگاه کنند.
وضعیت بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت فناوری اطلاعات
در ادامه معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات به بازار کار و آینده مشاغل این رشته میرسیم.
با توجه به زندگی در عصر دیجیتال و وابستگی بیش از اندازه سازمانها به فناوری، افراد فعال در رشته فناوری اطلاعات از بازار کار مطلوبی در داخل و خارج کشور برخوردار هستد و با توجه به نوظهور بودن و کاربردهای فراوان این رشته، آینده روشنی در انتظار آن است. افراد فارغالتحصیل این رشته میتوانند به عنوان کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در سازمانهای مختلف مشغول به کار شوند و یا در حوزههای تخصصی این رشته مانند مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات، حوزه تجارت الکترونیک و توسعه کسبوکارهای دیجیتال، کارآفرینی در فضای دیجیتال و … فعالیت کنند.
همچنین میتوانند در حوزههای دیگری مانند هوش کسبوکار، تحلیل داده و بازاریابی دیجیتال فعالیت کرده و با کسب تجربه کافی، به عنوان مشاوران حوزه فناوری اطلاعات، در سازمانهای مختلف فعالیت داشته باشند.
در خصوص بازار کار مدیریت فناوری اطلاعات مهمترین فضاهای کاری این رشته عبارتند از: کارشناس و مدیر فناوری اطلاعات، بازاریابی دیجیتال، توسعه کسبوکارهای دیجیتال، توسعه و پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات و حوزه تحول دیجیتال در سازمان.
گرایشهای ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
- کسبوکار الکترونیک
- مدیریت منابع اطلاعاتی
- سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
- مدیریت دانش
واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
- تعداد کل واحدهای درسی: 32
- درسهای اصلی مشترک: 20 واحد
- درسهای تخصصی هر گرایش: 12واحد