معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناسی ارشد مدیریت گرایش مدیریت فناوری اطلاعات

مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات به رکن اساسی سازمان­‌ها تبدیل شده است و هیچ سازمانی را مستقل از فناوری نمی­‌دانیم. رشته مدیریت فناوری اطلاعات با هدف بهره‌مندی حداکثری سازمان‌ها از حوزه فناوری اطلاعات تشکیل شده است تا به پرورش متخصصان این حوزه بپردازد؛ افرادی که هم فناوری و هم مدیریت را می‌­شناسند. در ادامه به بررسی و معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات می‌پردازیم.

این رشته نوعی رشته فنی و اجتماعی است؛ بدین معنا که افراد فعال در آن علاوه بر آشنایی کلی با فناوری­‌ها باید مهارت‌های مدیریتی و نرم­ داشته باشند تا بتوانند سازمان­ را به بهترین نحو برای بهره­‌وری از فناوری­‌ها راهنمایی کنند.

تفاوت کلیدی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات با رشته­‌های مهندسی فناوری اطلاعات، نگاه مدیریتی آن است؛ در سازمان‌ها نیاز به ایجاد پیوند میان فضای سازمان، فضای کسب‌وکار و فضای فناوری وجود دارد و مدیران فناوری اطلاعات، دقیقا این وظیفه را برعهده دارند.

این مدیران بیش از آن‌که به مباحث تخصصی فناوری نیازمند باشند به نگاه کسب‌وکاری و آشنایی کلی با فناوری نیازمندند و نقطه اتصال این دو رکن کلیدی در سازمان­‌ها هستند. در واقع این گرایش موجب می‌شود افراد به زبان مشترکی میان مدیران سازمان‌ها و فضای فناوری برسند و درک مناسبی از مباحث مدیریتی و مهندسی داشته باشند.

چه افرادی برای تحصیل در مدیریت فناوری اطلاعات مناسب هستند؟

 

افرادی که به صورت توامان به فضای کسب‌وکار و فناوری علاقه‌مند هستند، روندهای روز فناوری را دنبال می‌کنند، به بخش‌های مختلف کسب‌وکار‌ آن‌ها از نگاه‌ فناوری می‌نگرند و علاقه‌مند به آشنایی با پیاده‌سازی فناوری در این بخش‌ها هستند، مناسب رشته مدیریت فناوری اطلاعات هستند. مواردی مثل استراتژی فناوری اطلاعات، رهبری دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، منابع انسانی دیجیتال و … ذیل این رشته مطرح می‌شوند و افراد باید با لنز فناوری به حوزه‌های مختلف مدیریت نگاه کنند.

وضعیت بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت فناوری اطلاعات

در ادامه معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات به بازار کار و آینده مشاغل این رشته می‌رسیم.

با توجه به زندگی در عصر دیجیتال و وابستگی بیش از اندازه سازمان‌ها به فناوری، افراد فعال در رشته فناوری اطلاعات از بازار کار مطلوبی در داخل و خارج کشور برخوردار هستد و با توجه به نوظهور بودن و کاربردهای فراوان این رشته، آینده روشنی در انتظار آن است. افراد فارغ‌التحصیل این رشته می‌توانند به عنوان کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند و یا در حوزه‌های تخصصی این رشته مانند مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات، حوزه تجارت الکترونیک و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال، کارآفرینی در فضای دیجیتال و … فعالیت کنند.

همچنین می‌توانند در حوزه‌های دیگری مانند هوش کسب‌وکار، تحلیل داده و بازاریابی دیجیتال فعالیت کرده و با کسب تجربه کافی، به عنوان مشاوران حوزه فناوری اطلاعات، در سازمان‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

در خصوص بازار کار مدیریت فناوری اطلاعات مهم‌ترین فضاهای کاری این رشته عبارتند از: کارشناس و مدیر فناوری اطلاعات، بازاریابی دیجیتال، توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال، توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات و حوزه تحول دیجیتال در سازمان.

گرایش‌های ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

  • کسب‌وکار الکترونیک
  • مدیریت منابع اطلاعاتی
  • سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
  • مدیریت دانش

 

واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

 

  • تعداد کل واحدهای درسی: 32
  •  
  • درس‌های اصلی مشترک: 20 واحد
  •  
  • درس‌های تخصصی هر گرایش: 12واحد